decisions

Gezonde beslissingen: doe niet teveel

decisions

Vanochtend luisterde ik naar een podcast van Tim Ferriss, mijn go-to guru als het om slimmer leven gaat. How to Avoid Decision Fatigue sloot mooi aan op de presentatie die ik een paar dagen eerder had gegeven op OpenWEAR. OpenWEAR was de eerste grote bijeenkomst waar ik een presentatie over mijn boek gaf, voor een publiek van zo’n 100 mensen. Mijn thema was ‘data overload door wearables’ en hoewel de presentatie best goed ging, kwam het thema toch nog niet zo goed uit de verf. Dankzij Tim’s podcast kreeg ik weer wat idee├źn om het verhaal verder aan te scherpen. Jezelf overgeven aan teveel data en niet weten wat je moet doen, heeft namelijk veel te maken met beslissingen nemen. Of de angst om te kiezen.
Lees verder “Gezonde beslissingen: doe niet teveel”

Google Fit logo

Waarom het vernieuwde Google Fit niet langer 10.000 stappen meet

De aanbeveling van 10.000 stappen kent iedereen, maar langzamerhand komen makers van fitnesstrackers erachter dat die regel eigenlijk heel willekeurig is gekozen. Zo ook Google. Het vernieuwde Google Fit verplicht je dan ook niet langer om 10.000 stappen per dag te zetten, maar kiest voor een andere insteek van beweging. Je kunt Beweegpunten scoren door te lopen of te wandelen. En je kunt hartpunten verdienen door intensievere activiteiten te doen, zoals joggen of tennis. Bij zware workouts zoals boksen of zwemmen krijg je zelfs dubbele punten.
Lees verder “Waarom het vernieuwde Google Fit niet langer 10.000 stappen meet”

Tim Ferriss

Wat is de Minimum Effective Dose? Meer effect, minder moeite

Ik ben gek op Tim Ferriss en zijn drang om steeds zijn lichaam te verbeteren, nieuwe activiteiten nog sneller te leren en te presteren als een supermens. Soms slaat hij daarin wat ver door: hij kiest een activiteit en wil daarbij het hoogst haalbare bereiken, ook als middelmatig zijn ook voldoende zou zijn. Maar de Minimum Effective Dose (MED) is gelukkig een heel praktisch, bruikbaar idee waar iedereen iets aan heeft.
Lees verder “Wat is de Minimum Effective Dose? Meer effect, minder moeite”

Hartslagherstel: zo weet je of je workouts effect hebben

Je sport natuurlijk niet alleen omdat je je anders maar verveelt. Je wilt ook weten of al die inspanning effect heeft. Op de wat duurdere sporthorloges zit een functie waarmee je dat kunt zien. Het gaat er namelijk niet alleen om hoe ver je hebt gelopen, gezwommen of gefietst, maar of je ook fitter bent geworden. Je kunt dat achterhalen door te kijken hoe snel je herstelt na inspanning.
Lees verder “Hartslagherstel: zo weet je of je workouts effect hebben”

Michael Mosley: 10.000 stappen vs Active 10

Wat is beter: 10.000 stappen of 3×10 minuten intensief bewegen?

Baal je dat je de 10.000 stappen op een dag niet hebt gehaald? Een nieuw experiment van de BBC laat zien dat er betere alternatieven zijn. Sterker nog: het advies van 10.000 stappen per dag heeft geen enkele wetenschappelijke onderbouwing. Het is ontstaan door een marketingcampagne in aanloop naar de Olympische spelen van 1964 maar er is eigenlijk nooit goed onderzocht of het echt zin heeft.
Lees verder “Wat is beter: 10.000 stappen of 3×10 minuten intensief bewegen?”

Slapen

De invloed van koffie, alcohol en schermen op je slaap

Voor veel mensen is beter slapen een belangrijk doel om aan te werken. Met wearables zoals de Apple Watch, Fitbit en Garmin-horloges kun je nauwkeuriger dan ooit meten hoe goed je slaapt, in welke slaapfases je bent geweest en of je wel genoeg diepe slaap hebt gekregen. Dat laatste kan een probleem zijn: veel mensen krijgen onvoldoende slaap (dat wil zeggen: minder dan de aanbevolen 7 tot 9 uur per nacht) en er zijn heel wat mensen die regelmatig slaapproblemen hebben. Het heeft rechtstreekse invloed op je prestaties overdag en je voelt je overdag fysiek ook niet erg fit.
Lees verder “De invloed van koffie, alcohol en schermen op je slaap”