strava-data

Strava verkoopt jouw data voor 60 cent per jaar

Strava is een erg populaire app voor wielrenners en fietsers, waarmee je trouwens ook kunt hardlopen. Het bedrijf erachter heeft een behoorlijke hoeveelheid data verzameld over de gebruikers: je kunt op een wereldkaart zien wat de populairste routes bij jou in de buurt zijn voor hardlopers en fietsers. Het levert mooie beelden op, gebaseerd op 77 miljoen fietsritten en 19 miljoen hardloopsessies. In totaal ongeveer 220 miljard datapunten. Maar Strava blijkt nog veel meer met die data te doen: ze verkopen het aan andere bedrijven onder de naam Strava Metro.

strava-data

Strava Metro is een datadienst waar overheden, vervoerders en bedrijven een abonnement op kunnen nemen. De data bevat geen persoonlijke details, dus de bedrijven die de data kopen kunnen niet nagaan waar je precies bent geweest. Wel kunnen ze zien welke plekken het populairst zijn om te fietsen of te lopen. Hoeveel is jouw data waard? Dat blijkt gewoon op de website van Strava te staan:

Pricing is US $0.80 per distinct member in a twelve month period.

De prijs is afhankelijk van het aantal Strava-gebruikers in een bepaalde regio. Zijn dat er bijvoorbeeld 1 miljoen, dan kost het 800.000 dollar per jaar, omgerekend zo’n 600.000 euro. Als je alleen maar wilt weten welke plekken druk bezocht worden, dan kun je overigens ook al terecht bij de hierboven genoemde interactieve wereldkaart.

In het privacybeleid van Strava staat duidelijk hoe het bedrijf met persoonlijke data omgaat. Strava gebruikt alleen wat je expliciet toestaat. Plaats jij alles op de Strava-website, dan kunnen wildvreemden jouw data toch al raadplegen. Maar wat onduidelijk is, is of je je ook kunt afmelden (opt-out) van de Strava Metro-dienst. Navraag bij Strava leverde de volgende informatie op: er is geen mogelijkheid om af te melden, dus als je je fiets- en hardloopdata bij Strava registreert doe je automatisch mee – of je wilt, of niet.