leo beenband

Nederlandse markt voor wearables groeit explosief

leo beenbandNederlanders gaan voor de feestdagen voor 22 miljoen euro aan wearables kopen. Dat is een stijging van 137 procent ten opzichte van vorig jaar. Over het hele jaar gerekend zal er in Nederland voor 105 miljoen euro aan wearables worden verkocht. Dat blijkt uit het onderzoek The Retail Prospects for Wearable Technology in 2014, uitgevoerd door het Centre for Retail Research in opdracht van Samsung.

Het rapport bekeek het belang van draagbare technologie voor winkeliers, vooral wat de kerstperiode betreft. Ze voorspelden verkoopcijfers door nationale statistieken, cijfers van onafhankelijke onderzoeksorganisaties en de opinie van 50 belangrijke retailers op een rij te zetten. Daarbij blijkt dat Nederland een land is dat snel nieuwe technologieën omarmt. De markt groeit in 2014 dan ook flink. Het hoogtepunt van de verkopen ligt rond de feestdagen. Heel wat mensen zullen dan een sporthorloge, fitnesstracker of andere wearable onder de kerstboom of in de zak van sint vinden.

Samsung heeft uiteraard belang bij een positieve uitkomst en is al een belangrijke speler in de markt voor draagbare apparaatjes. Ze hebben de Samsung Gear Fit, Gear Live, Gear 2 en Gear S al uitgebracht en er staan nog veel meer apparaatjes op de planning. Die zijn overigens niet allemaal gericht op mensen die willen fit worden en sporten.

Interessant is trouwens de voorspelling dat er voor 22 miljoen euro aan wearables zal worden verkocht, volgens de schattingen van de onderzoekers. Ze denken dat het om meer dan 160.000 wearables gaat, dus de gemiddelde verkoopprijs zal rond de 130 euro liggen. Dat is een forse prijs, maar tegelijk is het ook wel te begrijpen: een sporthorloge kost al snel meer dan 200 euro.

Ga jij dit jaar nog een wearable kopen? Laat het weten in onze poll:

poll-wearable-kopen