Activiteitentrackers, fitnesstrackers en stappentellers: je kunt ze tegenwoordig overal kopen. Wereldwijd zijn Fitbit en Jawbone de populairste merken, maar hoe zit dat in Nederland? Uit onderzoek blijkt dat ook in Nederland Fitbit aan kop gaat. Maar de rest van de top 5 ziet er toch iets anders uit dan elders in de wereld.
In Nederland blijkt Fitbit de populairste fitnesstracker met 42%, gevolgd door Withings (13%) en Jawbone (12%). Het marktaandeel van Withings is daarbij opvallend, want in de VS komt Withings nauwelijks in marktonderzoeken naar voren. Toch is er wel een verklaring waarom in Nederland Withings op een comfortabele tweede plek staat: het is een Frans merk dat behoorlijk actief is op de Europese markt. De connected weegschalen, trackers en andere accessoires voor ons wat makkelijker verkrijgbaar dan voor de Amerikanen. Je kunt Withings-accessoires vinden in veel Nederlandse winkels maar ook rechtstreeks bestellen via de online website van Withings, zonder dat er hoge verzendkosten en douanekosten in rekening worden gebracht.
Dat Jawbone het in de VS veel beter doet, is ook wel te verklaren. Jawbone is in de VS al jarenlang een populair merk voor Bluetooth-headsets, terwijl wij ze in Nederland eigenlijk vooral kennen van de fitnessarmband Jawbone UP. In Europa kopen we ook wel Bluetooth-headsets, maar die zijn vaak van Europese merken zoals Jabra.
De Nederlandse top 5 bestaat verder uit Nike en Samsung. Dat Nike zo slecht scoort heeft ongetwijfeld ermee te maken dat de Nike Fuelband moeilijk verkrijgbaar is. Nike verkocht de Fuelband aanvankelijk alleen in de VS en later ook in de UK, maar je moet er extra moeite voor doen, terwijl je de Fitbit gewoon in de Bijenkorf of bij Coolblue kunt kopen.
De top 5 ziet er zo uit:
Samsung scoort hoger dan traditionele merken als Polar en Garmin. Dat heeft er wellicht mee te maken dat Samsung met z’n reclamecampagnes de gewone consument bereikt, terwijl je voor Polar en Garmin toch al sporter moet zijn om de producten goed te kennen.
Het onderzoek werd uitgevoerd door de website SmartHealth en daar schuilt meteen ook een probleem: de vragenlijst werd voorgelegd aan mensen die een abonnement hebben op de nieuwsbrief van deze website en het valt te verwachten dat deze groep al bovengemiddeld geïnteresseerd is in gezondheid en wearables. Bovendien is er kans dat vooral mensen die enthousiast zijn over fitnesstrackers hebben geantwoord op de enquete. Desondanks geeft het wel een indruk welke fitnesstrackers juist in Nederland erg populair zijn.