Fitbit slapen

Zo slaap je regelmatiger met het Fitbit-slaapschema

Met een Fitbit kun je je slaapactiviteiten meten, maar je kunt er ook een slaapschema mee instellen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van wetenschappelijk onderzoek om te bepalen wat voor jou het optimale moment is om te gaan slapen.

Fitbit: slapen met een doel

Als je met Fitbit je slaapactiviteiten meet, kun je achteraf zien hoeveel uren je geslapen hebt. Maar daarmee weet je nog niet hoeveel slaapuren voor jou optimaal is en hoe laat je moet gaan slapen. Laat opblijven, uitslapen in het weekend… als je onregelmatige tijdstippen hanteert om te gaan slapen, heeft dat nadelige gevolgen voor je lichaam. Daarom raden slaapexperts aan om een slaapschema te volgen. Het werkt op de nieuwste Fitbits (zie het lijstje onderaan dit artikel).

Fitbit vergelijkt het met lunchen op een vast tijdstip: op een gegeven moment raakt je lichaam eraan gewend. Als je vaste lunchmoment om 12:00 uur niet doorgaat, heb je om 1:00 uur flinke trek. Slapen doen we niet altijd op hetzelfde moment: de ene keer wil je een tv-serie uitkijken, een andere keer gaan we vroeg opstaan om te kunnen sporten.

Volgens onderzoek van de National Sleep Foundation, vindt 35 procent van de volwassenen dat hun slaap redelijk tot slecht is. Als je minder dan 7 uur per nacht slaap kun je allerlei chronische klachten krijgen. Als je slaapt wordt je energievoorraad aangevuld, produceert je lichaam groeihormoon en repareert het spiervezels. Je immuunfunctie wordt gestimuleerd en hongergevoelens worden onderdrukt, zodat je de hele nacht door komt zonder te hoeven eten. Volgens Fitbit werkt dat het best als je je aan een vast schema houdt, zodat je ‘s ochtends met meer energie en betere concentratie wakker wordt.

Fitbit slaapdoelen

Fitbit: slaapschema instellen

In de Fitbit-app vind je het Slaap-dashboard, waar je je slaappatroon kunt bekijken. Daarin kun je ook invullen hoeveel uren slaap je nodig hebt, waarbij experts minimaal 7 uur aanbevelen. Zodra je je slaapdoel hebt ingesteld in de app kun je ook een persoonlijke tijd plannen om gewekt te worden. De Fitbit doet dat met een stil alarm, zonder dat je bedgenoten wakker worden. Fitbit geeft bovendien advies welk tijdstip het meest geschikt is om te gaan slapen. Je krijgt daarbij een herinneringen als het bedtijd is.

Vervolgens hoef je alleen maar je Fitbit te dragen en je krijgt vanzelf een melding als je moet gaan slapen en weer opstaan. Tijdens het slapen meet je Fitbit automatisch je slaappatroon.

Je stelt de functie in via de Fitbit-apps voor iPhone, Android en Windows.

Je hebt er een van de volgende Fitbits voor nodig:

Ook slaapadvies zonder Fitbit

Heb je een iPhone die geschikt is voor iOS 10, dan vind je daarop ook de nieuwe Waakmelder. Die waarschuwt als het tijd is om te gaan slapen. In de Waakmelder (te vinden in de Klok-app) geef je aan hoeveel uren slaap je nodig hebt en hoe laat je wilt opstaan. De iPhone waarschuwt dan automatisch als het tijd is om naar bed te gaan. Je kunt bij het inplannen van je slaapactiviteiten rekening ermee houden dat je bijvoorbeeld nog 15 of 30 minuten bezig bent met tandenpoetsen, pyjama aandoen en andere vaste activiteiten voor het slapen gaan.