Real Food: dit vinden gezondheidsexperts gezonde voeding

‘Dit vinden voedingsexperts gezonde voeding’

In februari gaan we op Fithacking extra aandacht besteden aan voeding. Er is nogal wat verwarring omtrent voeding en alle publicaties die je op gezondheidswebsites leest maken het er niet makkelijker op. Het ene onderzoek spreekt het andere tegen, zodat je als weldenkend mens niet meer weet wat je wel en niet moet eten. Gelukkig is er langzamerhand onder mensen die zich niet gek laten maken door de voedingsindustrie wel een algemeen idee ontstaan wat gezonde voeding is. De bekende Yale-wetenschapper David Katz vat het samen: ‘Dit is wat alle voedingsexperts gezond vinden’.

Real Food: dit vinden gezondheidsexperts gezonde voeding

Verwarring: wat is gezonde voeding?

Dat er zoveel verwarring over voedsel is, komt niet alleen door de wetenschappers, die het niet met elkaar eens zijn, maar ook door de populaire media. Onlangs was in het nieuws dat worst een verhoogde kans op kanker geeft. ‘Knakworstjes ongezonder dan asbest’, beweerde Hart van Nederland. Op Gezondheidsnet werd de vraag gesteld of je ‘kanker bij de slager koopt’. Die sensationele titels doen het goed voor de kijkcijfers, maar brengen het publiek alleen maar in verwarring.

Katz ergert zich over al het geruzie over wat gezond eten is. Kranten zoals de New York Times veroorzaken nog meer verwarring door steeds weer andere inzichten naar voren te schuiven. Volgens Katz is het eigenlijk best eenvoudig: als je de hypes en de trends aan de kant zet, blijft er eigenlijk een vrij eenvoudig advies over: eet real food (vers, weinig bewerkt), eet niet teveel en eet voornamelijk plantaardig. Die boodschap is niet nieuw, want de bekende auteur Michael Pollan schreef het jaren geleden al in zijn boek ‘In Defense of Food‘.

Hier zijn voedingsexperts het over eens

voedingsrichtlijnenAlle hedendaagse voedingsdeskundigen die niet in de vorige eeuw zijn blijven hangen, zijn het erover eens wat goede voeding is, vindt Katz:

  • Eet vooral verse, minimaal bewerkte groente en fruit.
  • Eet bonen en peulvruchten, noten en zaden, volkoren granen en vis.
  • Eet herkenbaar eten, direct uit de natuur.
  • Eet minder fastfood, junkfood en zwaar bewerkte voedingsmiddelen.
  • Als je vlees en dierlijke producen eet, zorg dan dat deze dieren gezond en lokaal voer hebben gegeten.
  • De kwaliteit van een dieet is niet af te leiden uit de hoeveelheid koolhydraten of vetten, maar je moet weten om welke producten het gaat.

Over punt 2 zullen niet alle aanhangers van een paleo-, low carb- of glutenvrije eetwijze het eens zijn, maar de andere punten zullen de meeste voedingsexperts wel aanspreken. Katz presenteert zijn lijstje in de vorm van 10 vragen, waarmee je het al dan niet eens kunt zijn. De discussie over wat nu echt gezonde voeding is zal nog wel even voortduren, maar Katz geeft in ieder geval een aardig lijstje waar we weer mee vooruit kunnen.

Gezonde voeding meten met apps

myfitnesspal-samenstelling-voedingHet laatste punt is wel een interessante: uit de hoeveelheid koolhydraten en vetten kun je niet afleiden of iemand gezond eet. Als je 60% van je calorieën uit koolhydraten zou willen halen, kun je dat ook doen door gebakken patatjes te eten. Dat is ook meteen het probleem met apps waarmee je je voeding kunt tracken, zoals MyFitnessPal. De app laat vooral zien of de verhouding tussen koolhydraten, vetten en eiwitten klopt, maar kijkt niet naar de kwaliteit van die macronutriënten. Je kunt met junkfood zorgen dat alles wat je eet binnen de voorschriften past, maar echt gezond is het niet.

Wel kun je in MyFitnessPal en in andere voedingstrackers vaak ook zien of je wel genoeg micronutriënten zoals calcium en magnesium binnen hebt gekregen. Het beste advies is dan ook: eet met je verstand. Kijk niet zozeer naar de verhouding tussen koolhydraten, vetten en eiwitten, maar let er vooral op of je wel alle voedingsstoffen binnen krijgt. Lege calorieën van een gevulde koek of een zak chips leveren alleen maar brandstof, geen voedingsstoffen. Alleen is er nog steeds geen goede app waarmee je dat makkelijk kan aflezen: bijvoorbeeld met metertjes waaraan je kunt zien in hoeverre je genoeg vitamine C of D hebt binnengekregen.

Maar zelfs als zo’n app er wel zou zijn, is er een probleem: je kunt daarmee niet de kwaliteit van de voeding vastleggen. Het maakt in een app niet uit of je bacon uit de vleesindustrie hebt gegeten, van varkens die zijn vetgemest met afvalrestjes, genetisch gemanipuleerd voer, hormooninjecties en antibiotica. Of dat je bacon van de biologische slager hebt gegeten, van varkens die een leuk leven en goed voer hebben gehad.