Slapen

De invloed van koffie, alcohol en schermen op je slaap

Voor veel mensen is beter slapen een belangrijk doel om aan te werken. Met wearables zoals de Apple Watch, Fitbit en Garmin-horloges kun je nauwkeuriger dan ooit meten hoe goed je slaapt, in welke slaapfases je bent geweest en of je wel genoeg diepe slaap hebt gekregen. Dat laatste kan een probleem zijn: veel mensen krijgen onvoldoende slaap (dat wil zeggen: minder dan de aanbevolen 7 tot 9 uur per nacht) en er zijn heel wat mensen die regelmatig slaapproblemen hebben. Het heeft rechtstreekse invloed op je prestaties overdag en je voelt je overdag fysiek ook niet erg fit.
Lees verder “De invloed van koffie, alcohol en schermen op je slaap”

Garmin slaapfuncties

Garmin-sporthorloges kunnen meer vertellen over je slaap

Garmin heeft de slaapfuncties op de sporthorloges uitgebreid. In samenwerking met de universiteit van Kansas Medical Center krijg je meer inzicht in je slaapgedrag. Zo krijg je meer info over je slaapstadia, waarmee je kunt zien hoe je nachtrust was verdeeld in blokken met wakker, lichte slaap, diepe slaap en REM-slaap.
Lees verder “Garmin-sporthorloges kunnen meer vertellen over je slaap”

Spire voor vrouwen

Spire is een onopvallende wearable voor je kleding

Spire heeft een nieuwe wearable, waarmee je je kleren slimmer kunt maken. Je maakt de sensor vast aan je bestaande kleding, zodat je geen speciale ‘slimme’ kledingstukken hoeft te kopen. De Spire meet hartslag, hartritmevariabiliteit, slaap en ademhaling. Die data wordt gebruikt om een inschatting van je stressniveau te maken. Daarnaast krijg je tips om met ademhalingsoefeningen je stressniveau te verlagen.
Lees verder “Spire is een onopvallende wearable voor je kleding”

Runtastic Orbit slaaptracker

Slaaptrackers leiden lang niet altijd tot een betere nachtrust

Fitnesstrackers meten vaak niet alleen hoeveel je overdag beweegt, maar analyseren ook je slaapkwaliteit. Zo’n 15 procent van de Amerikaanse volwassenen gebruikt al een apparaatje om slaap te meten en een nog grotere groep overweegt er eentje te gaan gebruiken. Toch kan het nadelige gevolgen hebben voor de kwaliteit van je slaap.
Lees verder “Slaaptrackers leiden lang niet altijd tot een betere nachtrust”

lark-app

Fithacking Fitmaand, dag 1: Lark, een bewegingsapp die terugpraat

fithacking-januari-fitmaand

In de maand januari vind je elke dag op Fithacking een uitgebreide bespreking van een app. Je leest hoe je de app gebruikt, wat je eraan hebt en of het werkt. Zo probeer ik je inspiratie op te laten doen om jouw favoriete fitness-, sport- of gezondheidsapp te ontdekken. Vandaag: Lark, een bewegingsapp die meer doet dan alleen stappen tellen en laten zien hoeveel minuten je actief bent geweest.
Lees verder “Fithacking Fitmaand, dag 1: Lark, een bewegingsapp die terugpraat”

reston-slaapsensor-band

RestOn: slaap verbeteren met een sensorband

Er zijn heel wat mensen die Sleep Cycle of een van de vele andere slaapapps gebruiken. Maar! Daarvoor moet je wel steeds de smartphone op een handige plek in bed leggen. Een andere oplossing is het gebruik van een fitnesstracker, die je om je pols draagt. Het kan ook makkelijker: met een soort sensorband die je onder de lakens legt. Geen gedoe: even op de knop drukken en snurken maar!
Lees verder “RestOn: slaap verbeteren met een sensorband”