TomTom Runner 3 hardloophorloge

TomTom stopt met sporthorloges en fitnesstrackers

TomTom gaat geen wearables meer maken. Volgens het Nederlandse bedrijf is er te weinig interesse voor deze producten. De omzet is de afgelopen vier jaar alleen maar gedaald.

Binnen enkele weken zal de afdeling voor sporthorloges en fitnesstrackers worden gesloten. In totaal verkocht TomTom 2,7 miljoen wearables, maar dat bleek onvoldoende. Eind 2016 werden al tweehonderd mensen ontslagen en in de zomer van 2017 ging al het gerucht dat TomTom zou stoppen met wearables. TomTom sprak zelf over het ‘overwegen van strategische opties’.

TomTom stopt met sporthorloges

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers in oktober zal duidelijk worden of TomTom de tak gaat opheffen of verkopen. De kans is groot dat de hele divisie wordt opgedoekt, aangezien het in de huidige markt lastig is om een koper te vinden. Zelfs marktleider Fitbit zag de beurswaarde in een jaar tijd halveren en bij concurrent Garmin was een daling van 15 procent te zien in de verkoop van fitnesstrackers. Losse navigatiekastjes blijft TomTom wel gewoon maken, want die leveren nog steeds voldoende op.

TomTom begon in 2011 met het maken van een sporthorloge, aanvankelijk in samenwerking met Nike. Twee jaar later volgde sporthorloges onder eigen merk. Het was bedoeld om in de krimpende consumententak, waar destijds vooral navigatiekastjes werden gemaakt, nieuw leven in te blazen. Na sporthorloges en fitnesstrackers volgde de Bandit-actiecamera, die inspeelde op het succes van de GoPro. Afgelopen maand liet TomTom op de IFA-beurs geen nieuwe producten zien, terwijl vorig jaar nog een gloednieuwe Touch-fitnesstracker werd gepresenteerd, die als bijzonderheid heeft dat ‘ie je vetgehalte kan meten.

Focus op navigatie

TomTom gaat zich nu weer volledig richten op de producten waarmee ze groot zijn geworden: digitale kaarten, verkeersinformatie en navigatiesoftware. Er stond nog een nieuw product voor fietsnavigatie gepland, maar die gaat TomTom nu in samenwerking met Sony op de markt brengen.