schoenen wearable

Slimme armbanden: Fitbit is de grootste

schoenen wearable
In het eerste kwartaal van 2014 zijn er wereldwijd 2,7 miljoen smartbandjes verkocht. Absolute marktleider is Fitbit: zo’n 50% van de verkochte smartbandjes is van deze fabrikant. Dat blijkt uit een onderzoek van Canalys. De grootste concurrent is Jawbone, die ondanks aanvankelijke problemen met de Jawbone UP een sterke groei doormaakte. De UP24 bleek een groot succes. Maar ook bij Fitbit ging niet alles gesmeerd: zij moesten begin dit jaar de Fitbit Force uit de winkel halen en gebruikers hun aankoopbedrag teruggeven.

Toch is onderzoeksbureau Canalys niet helemaal tevreden over de huidige cijfers. De 2,7 miljoen stuks lijken veel, maar de verkoop zou eigenlijk nog veel beter kunnen verlopen. Volgens Canalys komt dat vooral door de snelle ontwikkelingen op het gebied van wearables. Veel mensen wachten daarom nog af. Canalys denkt dat er binnenkort nog veel geavanceerdere sensortechnologie aankomt, speciaal bedoeld voor wearables. Van een mislukking willen ze nog niet spreken.

Nike is kleine speler

Terwijl Nike op het gebied van sportkleding de absolute marktleider is, blijkt dat nog niet te gelden voor wearables. Het marktaandeel van de Nike Fuelband daalde naar slechts tien procent. Canalys denkt de vinger op de zere plek te leggen: de concurrentie reageerde veel sneller, had de internationale distributie beter opgezet, haakte beter aan bij bestaande fitnesscommunities en hadden hun websites beter voor elkaar. Bovendien ondersteunen andere producten vaak meerdere platformen, terwijl Nike zich bij de Fuelband bewust beperkt tot de iPhone. Nike heeft min of meer aangekondigd te gaan stoppen met de verdere ontwikkeling van de Fuelband. Het is onduidelijk of de tegenvallende verkoop daarbij een rol heeft gespeeld. Nike gaat zich focussen op software en het bouwen van een platform.

Canalys verdeelt de markt in twee groepen: basisbandjes en smartbandjes. Fitnessarmbanden en stappentellers die je om de pols draagt vallen onder de basisbandjes en daarbij was Fitbit de grootste. Bij de smartbandjes constateerde Canalys dat de smartwatch Pebble (35%) het best presteerde, gevolgd door Sony (29%) en Samsung (23%). De Pebble is sinds kort ook in Nederland te koop.