Withings Go tracker

Waarom Nokia geen toekomst ziet in gezondheid

Nokia kreeg dankzij de overname van Withings een assortiment fitnesstrackers, weegschalen en bloeddrukmeters in handen. Dat was een bewuste keuze. Maar nu zitten ze met de spullen in hun maag. Volgens een interne memo die Reuters in handen kreeg ziet Nokia geen toekomst meer in de digitale gezondheidsproducten en moeten ze realistisch zijn.

Overname van Withings

Twee jaar geleden leek de overname van Withings een goed idee. Zeker omdat Withings een unieke insteek had gevonden, die aansloeg. Het bedrijf wist met de fitnesstrackers en andere accessoires een brede groep consumenten aan te spreken. De producten waren toegankelijk en makkelijk in gebruik en CEO Cedric Hutchings had een duidelijke visie. Met de hulp van een groot bedrijf als Nokia moest het mogelijk zijn om die visie realiseren.

Maar in plaats van nieuwe producten was Nokia vooral druk met het omwisselen van de labels: het Withings-logo moest plaats maken voor een Nokia-logo en dat kostte nogal wat tijd. Nog steeds liggen er nog steeds een paar producten met Withings-logo in de schappen, zoals de thermometer. Het enige echt nieuwe product dat in de tussentijd werd ontwikkeld is Nokia Sleep. Ondertussen verbeterde Nokia wel de software: de Withings Health Mate-app werd vervangen door Nokia Health Mate, met schema’s en herinneringen om je gezonder te laten leven. Sport is nooit een sterke focus geweest van Withings en dat bleef ook zo na de rebranding.

Nokia Health Mate producten

In de memo aan eigen personeel schrijft Nokia’s chief strategy officer Kathrin Buvac nu:

Rather than only falling in love with our technology, we must be honest with ourselves. In its entirety, our Digital Health business has struggled to scale and meet its growth expectations. Currently, we don’t see a path for it to become a meaningful part of a company as large as Nokia… Failing fast isn’t failure, it is accelerated learning.

Nokia Health is een vreemde activiteit voor een bedrijf dat zich momenteel vooral richt op het maken van technische apparatuur voor telecomnetwerken. Er verschijnen inmiddels weer nieuwe telefoonmodellen met Nokia-merkje op de markt, maar die worden gemaakt door een ander bedrijf, HMD Global. Om een indruk te geven van de plaats die Digital Health inneemt in het totaal: vorig jaar maakte Nokia een omzet van 23,2 miljard euro, waarvan slechts 52 miljoen euro afkomstig was van Digital Health en Digital Media.

Withings bloeddrukmeter

Het maken van wearables voor consumenten is een heel andere activiteit dan het bouwen van telecomnetwerken. Het vergt niet alleen een heel andere bedrijfscultuur, maar ook een heel andere manier van marketing. Nike en Adidas proberen je met hulp van topatleten aan het sporten te krijgen, Fitbit biedt een community en uitdagingen, Apple focust zich op één product (de Apple Watch) en bij Garmin vind je voor bijna elke activiteit een sporthorloge, tracker of sensor. Zo heeft elke aanbieder wel een paar sterke punten, maar bij Nokia Health lukte het niet om de wearables van Withings naar een hoger plan te tillen.

Toch was Digital Health een van de onderdelen waarmee het bedrijfsonderdeel Nokia Technologies nieuwe inkomstenbronnen probeerde te vinden. Nokia kocht Withings in 2016 voor 170 miljoen euro. Het bedrijfsonderdeel had een jaar eerder een virtual reality-camera uitgebracht, maar is daar inmiddels mee gestopt.

withings-pulse

Misschien dat Withings nu weer in de verkoop gaat en dat Nokia Technologies zich voornamelijk zal richten op het exploiteren van patenten. Digitale gezondheid en VR zijn veelbelovende technologieën waar je veel in moet investeren en waar je als bedrijf veel risico’s mee loopt. Je weet nooit of een product aanslaat of wordt ingehaald door weer een nieuwe technologie. Misschien dat Nokia ervoor kiest om – net als Jawbone en veel andere bedrijven – nu voor de zakelijke markt te kiezen. Maar dat zou jammer zijn, want daarmee verdwijnen wel een reeks handige en toegankelijke accessoires van de markt.