AF1 NikeConnect QS NYC - Nike connected sneakers

Deze nieuwe NikeConnect-sneakers zijn vooral bedoeld om te shoppen

AF1 NikeConnect QS NYC

Nike heeft nieuwe sportschoenen die connected zijn, maar toch kun je er niet je hardlooprondjes mee meten. Het gaat namelijk om sneakers voor dagelijks gebruik. NikePlus-leden in New York City kunnen als eerste de connected schoenen kopen. Het gaat om de AF1 NikeConnect QS NYC. Er zit een ingebouwde NFC-chip in waarmee je exclusieve aanbiedingen krijgt als je een smartphone in de buurt houdt. Daarop moet dan wel de Nike SNKRS-app geïnstalleerd zijn. Ook krijgen mensen die de schoenen dragen toegang tot The Choice, een programma waarbij je exclusieve nieuwe modellen kunt kopen en wordt uitgenodigd voor exclusieve evenementen in de stad. Bij ‘The Choice’ krijg je twee producten te zien, waarvan je er eentje mag kiezen.

Nike kiest daarbij voor gamification; deze keer niet om fitter te worden maar om te shoppen. Ze richten zich daarbij op een doelgroep die toch al bovenmatig veel Nike-spullen koopt. Het is nog onduidelijk of het bij New York City blijft, of dat het programma in meer steden beschikbaar komt. Eerder maakte Nike al connected shirts voor NBA-teams.

AF1 NikeConnect QS NYC - Nike connected sneakers

Voor de technologie maakt Nike gebruik van NikeConnect, dat al eerder werd gebruikt voor connected shirts voor NBA-teams. Dit werkt met near-field communication-chips (NFC). Bij de shirts konden fans de NFC-chip scannen om toegang te krijgen tot exclusieve events, aanbiedingen voor spullen en tickets en extra info zoals statistieken van spelers en afspeellijsten. Als je bijvoorbeeld het connected shirt van Kevin Durant kocht, kreeg je toegang tot de nieuwste statistieken van Durant en de hoogtepunten van zijn team, de Golden State Warriors.

NikeConnect-schoenen: voor shopping, niet voor workouts

Belangrijk om te benadrukken is dat deze nieuwe Nike-sportschoenen niet connected zijn, zoals de producten die we meestal op Fithacking bespreken. Je kunt er dus geen stappen mee tellen of workouts mee vastleggen. Dat kan wel met andere connected sportschoenen, zoals de HOVR van Under Armour. Die hebben een chip met versnellingsmeter, die automatisch meet wanneer je bent begonnen met hardlopen. Daarbij wordt je afstand, tempo en cadans gemeten. Ook Reebok heeft connected schoenen ontwikkeld.

AF1 NikeConnect QS NYC - Nike connected sneakers

Bij Nike gaat het erom de (fanatieke) gebruiker meer bij het merk te betrekken, vooral mensen die al lid zijn van NikePlus. Het is de eerste keer dat NikeConnect in een schoen wordt gebruikt. Nike liet weten dat ze op deze manier de NikePlus-leden beter willen bedienen met persoonlijke aanbiedingen. Maar het zal er toch ook vooral om gaan dat de groep mensen die toch al veel geld besteedt aan Nike-spullen wat extra mogelijkheden krijgen om meer gear in huis te halen.

Het is interessant om te zien hoe sportmerken steeds meer investeren in technologie, terwijl Nike zich er aanvankelijk van af leek te keren. Na de FuelBand kondigde Nike aan dat ze zich voortaan zouden richten op het opbouwen van een community rondom NikePlus, in plaats van het ontwikkelen van eigen fitnessarmbanden. Met NikeConnect gaan ze nu toch weer met technologie en hardware bezig, al is de focus nu heel anders gericht: op shopping, niet op sporten. Ook bij Under Armour, Adidas en Reebok zie je dat ze technologie willen gebruiken om hun klanten meer te betrekken en het aanbod persoonlijker te maken, bijvoorbeeld met 3D-geprinte schoenen.

Nike doet dat via NikePlus en nu dus ook via NikeConnect. Daarnaast hebben ze de apps Nike Running Club en Nike Training Club, waarmee je gratis trainingen kunt volgen. Je kunt punten verdienen door te sporten, waarmee je weer korting krijgt op nieuwe sportkleding. Met de SNKRS-app probeert Nike vooral de sneakerheads te interesseren voor nieuwe spullen, door ze de kans te bieden om exclusieve modellen als eerste te reserveren. De AF1 NikeConnect QS NYC schoen is een mooi voorbeeld daarvan.