fitbit surge vrouw hardlopen

Fitnesstracker versus smartwatch: wie koopt wat?

fitbit surge vrouw hardlopenAls je van plan bent een wearable te kopen, heb je momenteel twee opties: een fitnesstracker of een smartwatch. Futurische oplossingen zoals een plakpleister met sensoren of slimme brillen laten we daarbij maar even buiten beschouwing. Wie kopen die apparaatjes nou? Een onderzoek van NPD werpt wat meer licht op de cijfers. Zo blijkt dat één op de tien Amerikanen al een fitnesstracker bezit. Smartwatches zijn nog niet zo gangbaar: slechts 2% van de Amerikanen heeft er eentje.

En wat blijkt? Mensen met een fitnesstracker zijn over het algemeen wat ouder en rijker dan mensen met een smartwatch. NPD ontdekte dat de grootste groep (36%) van de fitnesstracker-bezitters in de leeftijd tussen 35 en 54 jaar is. Meer dan de helft zijn vrouwen (54%). Bij smartwatches zit de grootste gebruikersgroep (69%) in de leeftijd tussen 18 en 34 jaar en dat zijn vooral mannen (71%). Een opvallende ontdekking is dat de fitnesstracker-gebruikers gemiddeld wat hogere inkomens hebben in vergelijking met de smartwatch-gebruikers terwijl de aanschafprijs van een fitnesstracker vaak wat lager is.

Volgens Wes Henerek, directeur bij NPD Connected Intelligence, is er geen ‘gemiddelde’ consument voor de markt van wearables. Mensen die fitnesstrackers en smartwatches kopen zijn fundamenteel verschillend. De onderzoekers verwachten dat de verkoop van smartwatches volgend jaar enorm gaat groeien. Maar dat betekent niet dat er minder vraag zal zijn naar fitnesstrackers, die een heel andere doelgroep aanspreken. Mensen kopen een fitnesstracker vanwege het kleine formaat, de batterijduur en de focus op één gebied: het verbeteren van je fitheid. Een smartwatch probeert alles tegelijk te zijn, met functies waar iedereen wat aan heeft.

NPD ondervroeg 5.000 Amerikaanse volwassenen in de leeftijd van 18 jaar en ouder. Het onderzoek vond plaats in december 2014.