Sta je voor de keuze om een fitnesstracker of smartwatch aan te schaffen, dan kan het helpen om de verwachte verkoopcijfers eens te bekijken. Gartner verzamelde cijfers over de verwachte verkoop van wearables in de jaren 2015 tot en met 2017. Eén ding wordt daaruit duidelijk: van virtual reality-brillen en slimme kleding hoeven we niet te veel te verwachten. De echte groei zit in smartwatches en fitnessarmbanden.
De grootste groeicijfers zijn te vinden bij smartwatches, waar ruim een verdubbeling wordt verwacht in twee jaar tijd. In 2016 zullen er 66,7 miljoen worden verkocht. Bij fitnessarmbanden is ook wel een groei zichtbaar, maar die gaat minder hard: er zullen 44,1 miljoen worden verkocht.
Uit de grafiek blijkt dat sporthorloges (26,9 miljoen) en andere fitnesstrackers (25,1 miljoen) nauwelijks nog groeien. Het gekke is wel dat fabrikanten nog steeds met nieuwe modellen op de proppen komen. Slimme fabrikanten brengen iets uit wat je om je pols kunt dragen. Niet om je borstkas, want de verkoop van hartslagmeters met borstband gaat de komende jaren alleen maar afnemen. In 2017 zullen er nog maar 8 miljoen worden verkocht.
Wel kunnen we een gigantische groei van VR-brillen en slimme kleding verwachten, maar het gaat de komende jaren nog om erg kleine aantallen.
Foto via Fitbit, cijfers via Statista