bodyfit-media-meter

Hoe nauwkeurig is jouw fitnesstracker?

Je koopt een fitnesstracker om je sportprestaties te kunnen meten. Maar eigenlijk is een fitnesstracker meer geschikt om je te motiveren, niet om exacte metingen te doen. Uit een onderzoek blijkt namelijk dat de metingen nogal wat afwijken.

Onderzoekers van Iowa State University lieten dertig mannen en dertig vrouwen rondlopen met 8 verschillende fitnesstrackers. Ze moesten 69 minuten lang verschillende activiteiten uitvoeren, van typen op een computer tot spelen van een spelletje Wii Tennis. Ook moesten ze rondrennen en basketbal spelen. Tegelijk hield medische apparatuur in de gaten hoeveel calorieën ze werkelijk verbrandden. De resultaten waren opmerkelijk.

bodyfit-media-meter

De BodyMedia Fit bleek het meest nauwkeurig bij het meten, met een foutpercentage van 9,3%. De Fitbit Zip (10,1%) kwam op de tweede plaats, gevolgd door de Fitbit One (10,4%), Jawbone UP (12,2%), Actigraph (12,6%), Directlife (12,8%), Nike FuelBand (13%) en Basis Band (23,5%). Niet al deze fitnesstrackers zijn makkelijk in Nederland verkrijgbaar; je kunt alleen de FitbitZip, Fitbit One en Jawbone UP makkelijk aanschaffen. Wat opvalt is dat de foutpercentages vrij dicht bij elkaar liggen, zo rond de 10 tot 13 procent. Alleen de Basis Band (zie foto hieronder) wijkt flink af, terwijl ze het zelf notabene ‘s werelds meest geavanceerde gezondheidstracker noemen.

basis-band

“Mensen kopen deze activiteitentrackers en nemen aan dat ze werken, maar een aantal ervan zijn niet zo nauwkeurig of zijn nooit eerder getest”, aldus professor Gregory Welk die het onderzoek leidde. “Deze bedrijven maken gewoon een mooi uitziend apparaat met een leuk schermpje en mensen kopen het”. De fitnesstrackers blijken beter geschikt voor het meten van beweging en cardio, dan voor weerstandstraining. Wil je dat laatste meten, dan kun je beter wachten op nieuwere trackers die wat geavanceerder zijn.

Maar hoe belangrijk is nauwkeurigheid nou eigenlijk? Het gaat er toch om dat je gemotiveerd wordt om meer te bewegen? Dat is op zich waar, maar mensen met overgewicht blijken de neiging te hebben om hun hoeveelheid lichaamsactiviteit te overschatten. Ze denken ook dat ze meer calorieën hebben verbrand dan in werkelijkheid. Als dan de fitnesstrackers ook nog te optimistisch zijn, krijg je veel minder beweging dan je denkt. Professor Welk denk dat nauwkeurigheid niet zo belangrijk is voor de doorsnee consument. Mensen letten veel meer op praktisch nut en gebruiksgemak. Als een accessoire helpt om je gedrag te veranderen, dan heeft het z’n werk goed gedaan. Welk denkt dat fitnesstrackers geen magische oplossing zijn voor mensen die teveel zitten en te weinig sporten. Data is leuk, maar moet onderdeel zijn van een bredere aanpak om gewicht te verliezen of vet te verbranden. Je moet je niet te druk maken over het tellen van calorieën en beter naar je lichaam leren luisteren. Je lichaam geeft zelf wel aan of het honger heeft of genoeg heeft gegeten.