Zelf een fitnessapp maken? Richt je op moeders!

Stel, je wilt een fitnessapp maken en twijfelt over de doelgroep. Moet het gericht zijn op jongeren tussen de 18 en 24 jaar? Die hebben immers veel vrije tijd om te gaan sporten. Ze zijn bezig met een studie of hun eerste baan, maar denken nog niet na over kinderen. Fout! Jongeren en vooral jonge mannen lopen helemaal niet warm voor fitnessapps, blijkt uit onderzoek.

De meest kansrijke doelgroep voor fitnessapps zijn moeders. Het blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Flurry, die 6.800 fitnessapps voor iPhone analyseerde. Bij normale apps is 48% van de gebruikers vrouw, maar bij fitnessapps liggen die verhoudingen heel anders: 62% is vrouw. Vooral in de leeftijdsgroep 35 tot 54 jaar is de belangstelling voor fitnessapps enorm. Vergelijk je de fitnessfans met de gemiddelde mobiele gebruiker, dan springen vooral de leeftijdsgroep 25-34 jaar (+41%) en de leeftijdsgroep 35-54% (+47%) eruit. Die laatste groep vind ik persoonlijk nogal breed gekozen maar het geeft wel aan hoe de verhoudingen liggen.

fitness_gender_flurry

fitness_age_flurry

Flurry legde ook nog wat andere interessante verbanden. Mensen die veel games spelen, op sociale netwerken rondhangen of foto’s delen zijn vooral bezig met andere dingen en zijn minder geneigd om fitnessapps te installeren. Dat ligt anders bij mensen die wel eens hardlopen (+35%), ouders (+40%) en sportfans (+80%): zij hebben veel vaker dan gemiddeld fitnessapps op hun smartphone staan. Dat hardlopers en sportfans in dit rijtje staan is logisch. Het is juist de groep ouders die interessant is: als je weet dat vrouwen de meeste fitnessapps installeren, zit je dus goed als je je app vooral richt op vrouwen met kinderen. Moeders dus.

fitness_persona_flurry