fitbit fitness

Hoe bang is Fitbit voor de concurrentie?

fitbit fitnessHet zal je vast niet ontgaan zijn: Fitbit ging naar de beurs en de koers schoot meteen door het plafond. Het bedrijf wordt momenteel gewaardeerd op 7,5 miljard dollar. Dat is een enorme prestatie, als je bedenkt dat fitnesstrackers en -armbanden momenteel genoeg concurrentie hebben. Als je een smartphone hebt, hoef je eigenlijk gene fitnesstracker meer te kopen, want apps zoals Human en Breeze kunnen ook je dagelijkse beweging in de gaten houden. En met de komst van smartwatches zoals de Apple Watch is er nog een extra reden om Fitbit in de winkel te laten liggen. Toch ziet Fitbit de toekomst zonnig in. Hoe zit dat?

Fitbit is synoniem voor activiteitentrackers. Als je aan een moderne stappenteller of fitnessarmband denkt, denk je aan Fitbit. Met een marktaandeel van 85 procent zit Fitbit er warmpjes bij. Toch is er tegelijk enorm vee concurrentie. Bijna alle grote tech-merken hebben de afgelopen tijd fitnessaccessoires uitgebracht. Re/code sprak met James Park, medeoprichter en CEO van het bedrijf. Hij krijgt dagelijks de vraag hoe Fitbit denkt de huidige positie vast te houden.

james-park-fitbit-nyse

Toen Park acht jaar geleden Fitbit oprichtte, had hij niet kunnen dromen dat het bedrijf zo groot zou worden. Het ging in de begin dagen om een product te maken en te zorgen dat er voldoende financiering was. Een beursgang? Daar hadden ze nog nooit over gedacht. Vorig jaar ontstond opeens het idee om toch naar de beurs te gaan.

Nou is het indrukwekkend hoeveel fitnesstrackers Fitbit verkoopt, maar als je naar het totale aantal verkochte smartphones kijkt, is het eigenlijk nog maar een kleine markt. Park ziet dat ook: we zitten nog maar in de begindagen. Bedrijven experimenteren nog met verschillende designs en functies. Dat Fitbit zo groot is geworden, heeft volgens Park vooral te maken met het hebben van een goed marketingteam en een goed product, waardoor veel mond-tot-mondreclame is ontstaat=n.

Concurrentie? Naah

In de loop van de jaren is de concurrentie voor Fitbit wel veranderd. Aanvankelijk waren het directe concurrenten, zoals makers van andere fitnessarmbanden. Park noemt ze niet bij naam, maar je kunt denken aan Jawbone en Garmin. Die directe concurrenten hebben moeite om Fitbit bij te houden. Ondertussen zijn er nieuwe concurrenten bijgekomen, zoals de Apple Watch. Apple legt ook sterk de nadruk op fitnessfuncties en als je al een Apple Watch hebt gekocht, is er weinig noodzaak om nog een Fitbit te kopen.

Toch kun je je afvragen of smartwatches en activiteitentrackers wel hetzelfde zijn. Langzamerhand zie je producten waarbij de grens wat vervaagt, zoals de Fitbit Surge en de fitnessproducten van Garmin. Het zijn activiteitentrackers, maar er zit ook GPS in en ze zien eruit als een horloge. In de toekomst zullen we meer mixproducten zien, waarbij je functies in verschillende producten terugziet. Bij de activiteitentrackers van Fitbit zie je dat ook al: je krijgt bijvoorbeeld notificaties te zien als er iemand belt.

Er zijn ook nieuwe concurrenten, zoals Xiaomi. Dit Aziatische bedrijf maakt heel goedkope smartphones, fitnesstrackers en andere producten. Is dat een bedreiging? Fitbit denkt dat ze vooral kunnen winnen omdat ze de kennis en kunde hebben om producten te maken die mensen echt aanspreken. Wat er uit Azië komt zijn vaak zielloze me-too-producten. Bovendien denkt Fitbit dat ze het voordeel hebben dat ze focussen op slechts één productcategorie, terwijl Aziatische fabrikanten van alles en nog wat proberen te maken. Fitbit maakt geen smartphones en gloeilampen, maar alleen activiteitentrackers.