Adidas gaat officieel stoppen met wearables. Er zullen geen sporthorloges en fitnessarmbanden van Adidas meer op de markt komen. Het bedrijf sluit de eigen hardware-divisie. In plaats daarvan gaat Adidas zich richten op software, namelijk de eigen Adidas-app en de Runtastic-apps, die het bedrijf in 2015 overnam.
Geen Adidas-wearables meer
Adidas bracht de afgelopen jaren meerdere wearables en fitnesstrackers uit onder de naam miCoach. De bekendste is het miCoach Smart Run-sporthorloge, maar geen enkel product sloeg echt aan. De afgelopen tijd waren er al weinig aankondigingen voor nieuwe producten. Topvrouw Stacey Burr maakte een paar maanden geleden al bekend dat er de komende periode geen hardloophorloge van Adidas uit zou komen en dat er vooral zou worden gewerkt aan een open platform voor fitnessproducten.
Een paar jaar geleden maakte Nike al een soortgelijke keuze: ze stopten met de Fuelband fitnessarmband om zich te focussen op de samenwerking met Apple. Nike maakt nog wel eigen software en apps, waarin je trainingsvideo’s vindt. Ook Adidas zal niet helemaal van het toneel verdwijnen. Ze werken samen met Fitbit aan een speciale Adidias-versie van de Fitbit Ionic, een sporthorloge.
Focus op sportkleding
Adidas zal zich nu vooral richten op waar ze goed in zijn: het verkopen van sportschoenen en sportkleding. Die boodschap zit verpakt in een vage verklaring, waar je nauwelijks wijs uit kunt worden: “To further drive our digital transformation and win the consumer in this dynamic business environment, we’ve redefined our strategic approach toward digital, sharpening our focus on digital experiences”. Duidelijk is wel dat Adidas stopt met het bedrijfsonderdeel dat verantwoordelijk is voor wearables en andere digitale sportinitiatieven: “We will discontinue running a stand-alone digital sports organization and consolidate the adidas app eco-system, focusing our efforts on two powerful brand platforms: Runtastic and the adidas app. We are integrating digital across all areas of our business and will continue to grow our digital expertise in a more integrated way.”
Adidas werkte het afgelopen jaar aan de Chameleon-fitnesstracker, die wel wat leek op een Fitbit zonder schermpje. Die zal niet verder worden ontwikkeld. De samenwerking met Fitbit geeft Adidas een platform om digitale diensten en apps aan te bieden, terwijl Fitbit een bekende merknaam kan toevoegen aan de lijst met partners. Voor Nike werkte die strategie ook al goed, dankzij de samenwerking met Apple. Een woordvoerder van Adidas wilde nog niet bevestigen dat er ontslagen zullen vallen, maar vertelde in een interview dat medewerkers hopelijk op andere plekken in de organisatie aan het werk gezet kunnen worden. Het gaat in totaal om 74 medewerkers.
Wat betekent het voor jou?
Het is lastig om in te schatten of het gunstig is voor de gebruikers, of niet. Dat de bestaande medewerkers bij andere afdelingen aan het werk gaan, kan ervoor zorgen dat er op breder niveau meer aandacht is voor digitale fitnesstoepassingen. Maar het kan ook zorgen dat de digitale focus helemaal verdwijnt. Tenslotte is er weinig met digitale innovatie te bedenken als je op een afdeling terechtkomt waar sportsokken of badslippers gemaakt worden.
Heb je een Adidas-sporthorloge of -wearable, dan zal de support en de hoeveelheid updates de komende tijd wel afnemen. Nieuwe functies hoef je in ieder geval niet te verwachten, maar als het product bevalt kun je het natuurlijk gewoon blijven gebruiken.